maandag 8 februari 2010

Workshop Schilderen



Volwassenen leven zich uit op een ochtendje schilderen, en maken een schilderij af in één les, losjes en ongedwongen. Dit schilderij is van een onvervaren cursist, in 2 uren gemaakt (haar 2e keer). Het is een les om met kwast en verf om te leren gaan. Het idee is om tulpen te maken, heel simpel vanuit een bovenlijn (kartelrand) en een onderlijn (halve cirkels) in de bovenste helft van het beeldvlak. Er wordt alleen gewerkt met geel, blauw en rood. met een dikke kwast en vette verf. Hiermee wordt geleerd de verf op het doek te mengen, te leren verslepen en niet te mengen op een palet. Variatie in kleur en dieptewerking door blauwen. Simpel, snel en weer een goede ervaring rijker!

Hoewel ik zelf voornamelijk met aquarel schilder, laat ik mijn cursisten juist vaak met acryl werken. Leren kijken, versimpelen, dan opbouwen, is het credo. Veel ervaring opdoen, lekker bezig zijn, het kan altijd ingewikkelder, maar ga eerst maar gewoon lekker kwasten.
 
Daarnaast komen er ook mensen op mijn cursussen af die heel gericht meer willen weten over het portret of juist over aquarel. Ook dat kan. Vanzelfsprekend! De ervaring en kennis die ik daarin heb opgebouwd blijken goed overdraagbaar te zijn. Ik heb er erg veel schik in.