donderdag 26 november 2009

De Acht van de Achterhoek


De serie van 8 burgervaders/moeders van de Achterhoek is zo goed als af. Er zitten er nog 2 in afrondend stadium 'op de plaat'. Ik moet er altijd nog een tijdje op broeden en afstand van nemen, juist de finishing touch kost nog heel wat tijd... Ik heb al wel de 2 burgemeesters uit Winterwijk en Berkelland op de site geplaatst. Het was weer eens mooi weer, zonder miezer of regen, en dan kan ik op mijn noordelijke witte muur mooi foto's maken. Ik ben nog niet tevreden over de foto's van die schilderijen. Ze moeten nog eens over. Het is moeilijk om de helderheid en kleurnuances over te nemen en het automatisch scherpstellen blijkt ook altijd lastig te gaan. In werkelijkheid zijn de schilderijen intenser en harmonischer van kleur en scherp op het gezicht geschilderd. Op de een of andere manier pakt het ene pigment sterker uit dan het andere en geen enkel fotoshop programma biedt hier voldoende uitkomst in. Tenminste, voor zover ik dat onder de knie heb.